Carligul de tractare este un atasament care se monteaza pe sasiul vehiculelor pentru a putea tranasporta obiecte voluminoase ce nu pot fi transportate doar cu ajutorul masinii. In zilele noastre este usor sa treci cu vederea acest accesoriu auto pe care il vezi din cand in cand in spatele unei masini. Cu toate acestea, carligul de tractare are o istorie interesanta si, in unele cazuri, surprinzatoare.
Ce a fost mai intai? Masina sau carligul?
Fie ca iti vine sau nu sa crezi, conceptul de carlig de tractare a fost folosit cu mult timp inaintea aparitiei automobilelor.Inca din Antichitate oamenii au incercat sa gaseasca solutii optime de transport cu ajutorul carora sa poata deplasa obiecte de mari dimensiuni. Carligul este o solutie intuitiva, deoarece permite atasarea unui obiect de un animal de povara pentru a putea fi transportat. La inceput, aceste carlige erau confectionate din lemn, dar apoi s-au folosit materiale mult mai rezistente, in special metalul.
Odata cu aparitia agriculturii, rolul carligelor s-a extins. Acestea au fost folosite intensiv atat pentru transportul de marfuri, cat si pentru diferite utilaje agrare, de exemplu pluguri. Carurile trase de cai sau boi au fost probabil primele vehicule care au folosit tehnologia carligului de tractare la scara larga.
Carligul de tractare de-a lungul istoriei
Secolul XIX este perioada care marcheaza inceputul industriei automobilistice. Odata cu aceasta, au inflorit si industriile conexe, aici fiind incluse productia de piese si accesorii auto si transportul de marfuri. Aceste doua industrii sunt principalele catalizatoare ale aparitiei carligelor de remorcare pentru autoturisme, scopul lor fiind acela de a transporta mai mult, mai ieftin si mai usor. Primele carlige de tractare erau confectionate din bride metalice cu ajutorul fierarilor locali. Sistemul de prindere avea la baza prinderea bridelor cu ajutorul unui bolt.. In 1917, Glenn Curtiss, unul dintre pionerii aviatiei americane a patentat un sistem de remorcare atasat pe roata de rezerva a automobilului. In cel de-al doilea razboi mondial, armata SUA s-a implicat in dezvoltarea acestui tip de carlig, aducandu-i modificari semnificative, el fiind utilizat pentru transportul echipamentelor militare de mare tonaj.
Forma finala este obtinuta abia 25 de ani mai tarziu, in jurul anului 1965, acest sistem de remorcare fiind folosit in prezent pentru transportul remorcilor atasate camioanelor de mare tonaj, el putand tracta pana la 100 de tone.
La inceputul anilor 1920, in paralel cu dezvoltarea proiectului elaborat de Glenn Curtiss, Frank Zaglemeyer patenteaza un alt sistem de remorcare ce includea o bila pe care se atasa cupla de remorcare. Fiind mult mai simplu de utilizat si avand o greutate redusa, acest sistem a fost adoptat cu rapiditate de catre industria autoturismelor usoare, el fiind folosit si in prezent sub denumirea populara “gat de lebada”.
In anul 1998, UE s-a implicat in mod direct in reglementarea normelor in vigoare privind siguranta circulatiei pe drumurile publice, elaborand Directiva 94/20/EC
Aceasta directiva impune standarde ISO, astfel, pe langa multe alte criterii, s-a stabilit ca diametrul bilei de remorcare sa fie 50mm, dimensiune adoptata de majoritea tarilor din lume, exceptie facand SUA (diametrul bilei: 70mm).
Inovatia fiind parte din lumea moderna, si-a facut pe deplin simtita prezenta si in domeniul auto. Ca dovada, marii producatori s-au lansat intr-o competitie pentru conceperea unui nou sistem de propulsie bazat pe energia electrica. Asadar, energia electrica devine un factor important in aceasta industrie. Acest lucru se reflecta si in domeniul accesoriilor auto, drept urmare din simpla brida metalica folosita in urma cu mai bine de un secol pentru remorcare, carligele pot fi regasite astazi si in varianta electrica, ele putand fi actionate prin simpla apasare a unui buton. Regasim piese si accesorii pentru acestea cum ar fi accesorii pentru kituri de remorcare precum priza si reductie de priza, cablu special de lungimi diferite, mufe si module etc.
Cumpara acum un carlig de remorcare.
Comentarii
Lasa un comentariu
Adresa ta de email nu va fi publicata.